söndag 11 augusti 2013

Trollkarlen från Oz av L. Frank Baum

Köp den på Adlibris,
Bokus och CDON
Dorothy blåser iväg med en cyklon från Kansas till Oz - ett magiskt land som styrs av häxor och trollkarlar, där djuren talar, apor kan flyga och silverskor besitter märkliga krafter. Hon är rädd att hon aldrig ska få se sina kära, tant Em och farbror Henry, igen. Men med sin lilla hund Toto beger hon sig ut på vägen av gula tegelstenar mot Smaragdstaden för att be den store trollkarlen Oz om hjälp att komma hem. På vägen träffar hon Fågelskrämman, Plåtman och Fega Lejonet. De fyra vännerna råkar ut för otaliga spännande äventyr och hemska faror, inte minst den onda häxan Västan, som har en går oplockad med Dorothy... (text från fliken på insidan av boken)

Det här är en av mina favoritböcker som jag har läst flera gånger om sedan jag var ca 10 år. Eftersom jag läst den så mycket är det svårt att säga vad det är som tilltalar mig så mycket med den. Förutom själva äventyret i det spännande landet Oz, med alla dess olika invånare, så gillar jag även de starka vänskapsband som bildas mellan de fyra vännerna. Det finns många upplagor av boken och den här boken är stor och tung med tjocka blad, precis som en klassiker ska vara tycker jag. Den har fantastiskt vackra illustrationer av Robert Ingpen. Boken ingår i serien Wahlströms klassiker och det är en perfekt bok att ge bort i present. Den är riktigt snygg i bokhyllan dessutom. Jag tycker även jätte mycket om filmen med Judy Garland i huvudrollen som Dorothy, för att inte tala om den fantastiska  sången "Over the rainbow" som hon sjunger.

Dorothy och hennes hund Toto.
Fågelskrämman, Plåtman och Dorothy.
"Follow the Yellobrick Road"

Första meningen i boken: "Dorothy bodde i Kansas mitt ute på den stora prärien hos farbror Henry, som var bonde, och hans fru, tant Em."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Originaltitel: The Wonderful Wizard of OZ
Översättare: Christina Westman
Illustratör: Robert Ingpen
Förlag: B Wahlströms
Bandtyp: Inbunden
Språk: Svenska 
Utgiven: 201110
Antal sidor: 192
ISBN10: 9132159730
ISBN13: 9789132159732

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Carolina läser... och Hedvigs bokhylla

På engelska:

Inga kommentarer: