onsdag 17 juli 2013

Fjärilseffekten av Karin Alvtegen

Köp den på Adlibris,
Bokus eller CDON
Berättelsen börjar med att en bil krockar med ett tåg. Vad ledde fram till den här händelsen? Slumpen? Därefter får vi följa tre människors berättelse i jag-form där huvudpersonen är Bodil som reflekterar över sitt liv efter att ha drabbats av en obotlig sjukdom. Viktoria, Bodils dotter, är i trettioårs åldern och har alltid velat vara den duktiga flickan och alltid prestera. Hon är ändå aldrig nöjd och hon bestämmer sig för att börja gå i terapi. Andreas råkar befinna sig i en guldsmedsaffär samtidigt som den blir rånad. Han berättar inget om det hemma för sin familj men det som hänt börjar tära på honom mer och mer.

Den här romanen väckte en massa känslor inom mig medans jag lyssnade på den. Jag tycker om när berättelser berör och den här berör, ända in på djupet. Den får mig att reflektera över saker som hänt i mitt liv, vilket är både på gott och ont, och den får mig även att fundera extra mycket på min uppväxt och livet i sig. Boken är mycket bra skriven och Alvtegen har på ett skickligt sätt vävt samman tre människors liv till en gripande berättelse. Författaren var själv uppläsare och i början var jag lite tveksam till vad jag tyckte om det men efter hand växte hon mer och mer som uppläsare. Det här är första boken jag läst av Alvtegen men helt klart inte den sista.

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Uppläsare: Karin Alvtegen
Förlag: Storyside
Bandtyp: CD-bok
Språk: Svenska 
Utgiven: 201303
Antal skivor: 6
ISBN10: 9170368279
ISBN13: 9789170368271

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Bokbrus, Bokmoster, och dagarna går... och Hyllan

Finns även i andra format:

4 kommentarer:

Carro sa...

Jag hade den här hemma från bibblan men hann inte läsa den, borde kanske ge den en ny chans då :)

Lexie sa...

Denna måste jag läsa:)

Var gärna med i min tävling som du hittar här: http://www.lexielaser.org/2013/07/vinn-cuckoos-calling.html

Anna sa...

Jag tyckte mycket om, kan tänka mig att den berör extra om man, som jag, har en mamma med obotlig sjukdom. Även om man inte ser till det så tyckte jag att alla tre personernas liv berörde. Ska bli intressant att prata om!

Unknown sa...

Jag har läst hennes tidigare böcker, och dom är också bra. Dom kryper väldigt under skinnet på en. Känner bokfiguren ångest, så känner du definitivt också ångest. Jag läste hennes böcker efter varandra, och jag var helt känslomässigt slut efteråt.