onsdag 10 juli 2013

Bokklubben vid livets slut av Will Schwalbe

Köp den på Adlibris,
Bokus eller CDON
Wills mamma, Mary Ann, är döende i bukspottkörtelcancer och han spenderar mycket tid med henne. I och med hennes många och långa sjukhusbesök, som Will följer med henne på, har de mycket tid där de kan läsa och prata. Så under en av dessa stunder så bildar de en egen liten bokklubb. De har båda två alltid älskat att läsa böcker och att tala om dem. Men nu bestämmer de mer specifikt vilka böcker de ska läsa plus att de läser dem samtidigt. Man får följa Mary Anns sjukdomsförlopp på ett mycket sakligt sätt. Det är inte mycket sentimentalitet i Wills beskrivning av sjukdomen eller hans egen sorg. Han nämner det enbart lite i förbifarten upplever jag det. Givetvis kommer det även upp en hel del om deras familjeförhållanden och det är en mycket intressant familj, som jag skulle vilja veta mer om.

Jag valde att lyssna på den här boken och det kändes som ett bra val. Björn Granath är en fantastiskt bra uppläsare som läser med stor inlevelse. Det enda jag saknar är att jag har svårt att hinna med att anteckna samtidigt som jag lyssnar (promenerar mest när jag "läser med öronen"). Jag skulle vilja notera egna tankar kring en del saker i boken plus vilka böcker jag läst och egna reflektioner kring dem. Den här boken påverkar mig även oerhört mycket personligen eftersom min mamma gick bort i bukspottkörtelcancer för fem år sedan. Så delvis blev det en egen personlig bearbetning av min egen sorg när jag lyssnade på den. Men för den sakens skull tycker jag ändå inte att det är en tung och jobbig läsning utan snarare en fin och kärleksfull berättelse. Jag älskar givetvis att läsa böcker om böcker vilket också bidrar till det höga betyget. Dock önskar jag att jag läst fler av böckerna som nämns i boken, för de delarna om böcker jag läst kändes som lite extra bonus. Exempel på böcker jag läst som förekommer i boken är:
Man verkar ha slagit på stort inför lanseringen av boken, den har en egen hemsida och det finns även en boktrailer om den.

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Originaltitel: The End of Your Life Book Club
Översättare: Charlotte Hjukström
Uppläsare: Björn Granath
Förlag: Bokförlaget HörOpp
Bandtyp: CD-bok
Utgiven: 201305
Antal skivor: 9
ISBN10: 9175230755
ISBN13: 9789175230757

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Bokmoster, Hellre barfota än boklös, Boktokig, och dagarna går... och Beas bokhylla

Finns även i andra format:
På engelska:

2 kommentarer:

Anna sa...

Det blir mysigt att prata om den i augusti, jag både gillade mycket och har ganska många invändningar.279

Nilmas Bokhylla sa...

Åh, jag är så nyfiken på den!