söndag 23 juni 2013

Maten är min medicin: ayurveda i ditt kök av Janesh Vaidya, Malin Barrling, Mia Elmlund och Elin Qvick

Köp den på Adlibris,
Bokus eller CDON
Äntligen!
Det här är kokboken som jag har väntat på!

Boken börjar med ett inledande kapitel om hur maten vi äter påverkar oss. Maten behöver inte bara vara till för att stilla hunger utan den ger oss också näring och kan även fungera som medicin. Det här är helt enligt min egen filosofi.
Janesh Vaidya är ayurvedapraktiker och tar i första kapitlet upp grunderna i dess filosofi. Enligt ayurveda finns det tre olika kroppstyper som heter kapha, vata och pitta. Alla människor har vissa delar av de olika kroppstyperna, men man är mer av en typ och det finns tabeller och scheman i boken för att testa vad man är mest. Jag är själv nybörjare på det här med ayurveda, men finner det oerhört intressant och spännande. När man har testat vilken kroppstyp man tillhör så kan man även se i en tabell om man har obalans i kroppen, beroende på vad man har för symtom. Det kan vara så att man behöver balansera upp t.ex. kapha.

Exempel på kapitel är: frukostar, mellanmål, biffar & tillbehör och paj & gratänger. I början av varje kapitel  finns det recept efter de olika kroppstyperna och därefter följer "vanliga" recept med en liten kommentar på vad man kan ändra i receptet beroende på vilken kroppstyp man är.

Jag har prövat flera av recepten och har redan fått en ny favoritfrukost med en ny god morgondryck till. Lins- &rårisbiffarna och de Gröna medelhavsbiffarna är riktigt goda för att inte tala om den fantastiskt goda och nyttiga efterrätten Stekta kaneläpplen med päronkräm & rostade pumpakärnor.

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Fotograf: Charlotte Gawell
Förlag: Norstedts
Bandtyp: Kartonnage
Språk: Svenska 
Utgiven: 201304
Antal sidor: 192
ISBN10: 9113047965
ISBN13: 9789113047966


Inga kommentarer: