söndag 14 april 2013

Soulless 1: the manga av Gail Carriger

Köp den på Adlibris,
Bokus eller CDON

I viktorianska London lever människor, övernaturliga och övermänskliga sida vid sida. Bland de övernaturliga finns det vampyrer, varulvar och spöken. De är dock organiserade där t.ex.en drottning är ledare över sin svärm av vampyrer och varulvarna har en ledare i form av en alfahane. Miss Alexia Tarabotti däremot är född utan själ och tillhör de sk. övermänskliga. När en övernaturlig varelse rör vid henne så kommer lite av deras mänsklighet tillbaka för ett ögonblick. Under en bal dödar Miss Alexia en vampyr med sin hårnål och sitt paraply och Lord Maccon och professor Lyall från ROF (Registeringsverket för Onaturliga Företeelser) är snart på plats för att utreda vad som hänt. Miss Alexia har en stark personlighet och älskar sina paraplyn, att dricka te, är intresserad av den senaste vetenskapen och dessutom hamnar hon mitt i centrum av en rad oförklarliga händelser som sätts igång i och med att hon dödar vampyren på balen.

Om man har läst den skönlitterära boken, som jag har skrivit om här, och gillar den så tycker jag absolut att man ska läsa den här. Om man inte har läst boken så är jag tveksam till att man uppskattar den lika mycket, om man inte är ett stort fan av manga/serier förstås. Det här är en sk. manga men jag skulle vilja kalla den mangainspirerad i tecknarstilen för man läser den precis som ett vanligt seriealbum och inte som med vanlig manga där man börjar läsa i slutet och från höger till vänster. Ser fram emot att läsa andra delen och den tredje delen kommer till hösten.

De första sidorna i boken är i färg. Jag skulle
 önska att hela boken varit i färg, då hade
 den fått toppbetyg tror jag. 
Lord Akeldama var en favorit redan i den
 skönlitterära boken och lika så här.
Alexia är inte inte så kurvig som jag uppfattat
 henne från den skönlitterära boken. Istället har
hon en mycket smal midja och stora bröst.

Första meningen i boken: "Mama, it says here that a new gentlemen's club opened last week in Mayfair."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥+

Författare: Rem (ILT)
Författare: Gail Carriger
Förlag: Yen Press
Serie: Soulless: the Manga 
Bandtyp: Pocket
Språk: Engelska
Utgiven: 201203
Antal sidor: 224
ISBN10: 031618201X
ISBN13: 9780316182010

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Tessans bokblogg och The curious case of the books

Finns även i andra format:

Inga kommentarer: