lördag 23 mars 2013

Svart ängel av P.C. Cast & Kristin Cast

Köp den på Adlibris,
CDON eller Bokus
"Det var som om han var en del av världen och samtidigt gav den fingret."
"Men den där korpen verkade vara överallt i luften omkring mig, och det var något med dess sträva läte som fick mig att rysa."
"Jösses vad läskiga vampyrer kan vara med sin "vi vet vem som kommer innan de kommer"-förmåga."
"Segregation föder okunnighet, och okunnighet föder rädsla."
"Natten böljade som ett rinnande svart stearinljus. Det var något där - det var något, vad det nu var, i trädet som fick mina knän att darra och min mage att knyta sig."
"Enligt legenden var Kolonas barn  korpar med ögon och lemmar som en människa."
"Jag förstod varför de kallades korphärmare, för även om det var lätt att missta dem för vanliga fåglar, så kunde man, om man lyssnade riktigt noga, i deras misstänkta normala kraxande höra ett eko av död, fruktan och galenskap. Den ljumma, väldoftande brisen hade ersatts av ett isande ingenting, som om jag klivit in i ett mausoleum."
"De stank av gammalt ruttet kött och avföring. Jag kände smaken av galla i munnen."

Det här är fjärde boken i serien House of Night och jag rekommenderar er att läsa de andra delarna först. Visst går det bra att komma in i serien "mitt i" men man får inte riktigt samma helhet och förståelse för saker som händer i berättelsen. De andra böckerna i serien är:
Har du inte läst de andra böckerna så hoppa över det här och gå ner till nästa stycke. Zoey har nu förlorat alla sina pojkvänner (!!!) och även sina bästa vänner på grund av att hon inte varit helt och fullt ut ärlig mot dem. Hon börjar dock få mer och mer kontakt med Afrodite, som hon tidigare bara sett som en ytlig och elak tjej. Men de verkar ha en hel del gemensamt förutom gamla pojkvänner och Afrodite är nu den som Zoey kan vända sig till. Det är även något hotfullt som svävar i luften och det flaxar otäckt runt om skolan. Zoey blir attackerad av något mörkt med vassa klor. Det är inte några vanliga fåglar utan Zoey känner även att det finns mörk magi, men på vilket sätt förstår hon inte. 

Egentligen tycker jag precis samma som med de andra böckerna. Språket är inget vidare i boken och ibland till och med riktigt dåligt, alldeles för mycket fokus på Zoeys kärlekstrams (för trams är vad det är) men det finns något med de här böckerna som gör att jag trots allt forsätter läsa dem. Gudinnekulturen, att de kvinnliga vampyrerna styr, att det utspelar sig på en internatskola för vampyrer m.m. är det som göra att jag fortsätter läsa.  Det jag lade märke till i den här boken är att det är en väldigt lång startsträcka innan den kommer igång och vid närmare eftertanke så har det även varit så i de andra böckerna. Det är lite konstigt i och med att de alltid tar vid där de slutade förra gången och då menar jag tar vid i exakt samma timme. Jag vet att det finns fler serier om skolor för vampyrer som troligtvis är bättre, och var lugn, jag kommer att läsa dem också. Så mycket att läsa och så lite tid! En bokälskares största problem. :-)

Första meningen i boken: "En dum kråkas  kra, kra, kra höll mig vaken hela natten."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥-

Författare: P. C. Cast
Författare: Kristin Cast
Förlag: Månpocket
Serie: House of Night 4
Bandtyp: Pocket
Utgiven: 201102
Vikt i gram: 217
ISBN10: 9170018456
ISBN13: 9789170018459

Läs vad andra bloggare skrivit om den:

Finns även i andra format:
På engelska:

Inga kommentarer: