söndag 17 mars 2013

Hundar, hus och hjärtats längtan av Lucy Dillon

Köp den på Adlibris,
Bokus eller CDON
"Framför allt var det musiken som rev som klor i bröstet."
"Sluta nu, intalade hon sig. Kör bara. Fejka för att brejka."
"Till skillnad från Minton hade Hector ett par imponerade och håriga testiklar och han såg ut att vara typen som visste hur han skulle använda dem."
"Det är som med kärleken, eller hur? Den kommer och går, blommar, ligger vilande och blommar sedan upp igen."
"Sanningen var den att hon inte tyckte om människor just nu. Glada, levande, giftiga människor."
"Hela huset exploderade till liv som en blomma som slog ut på snabbspoling."
"Missämjan hade däremot inte sköljts bort som sand, utan på något vis stelnat, som kropparna i Pompeji. Allt fanns kvar - hemligheterna, frågorna som aldrig ställts - men i det fördolda."
"Om det inte hade varit för hundarna skulle hon inte ha lagt märke till paletten av höstfärger i snåren eller hört det behagliga sprakandet av genar som knäcktes under hennes fötter när hon gick ensam i skogen."

Efter att ha mist sin man tillbringar Juliet så gott som hela sin tid med att se på tv-såpor. Hon undviker folk så mycket hon kan, hon till och med handlar på kvällar och nätter för att undvika att träffa någon hon känner. Den enda Juliet har kvar är Milton, deras hund. Precis innan hennes man dog blev hon och hennes syster Louise ovänner och fick inte rätt ut det riktigt på grund av Bens död. De pratar precis som vanligt, men det är inte som det har varit mellan dem. Juliets mamma försöker hjälpa sin dotter tillbaka i livet genom att se till att hon får i uppdrag att passa hennes hund och därefter en vänninas hund osv. Helt plötsligt har Juliet fullt upp på dagarna. Hennes mamma försöker även hjälpa henne med att komma igång med renoveringen av huset. I grannhuset bor en livlig hippie/rockmusikfamilj med en inneboende Lorcan, som är hantverkare. Han börjar hjälpa Juliet med renoveringen av huset och sakta börjar livet komma tillbaka för henne.

Jag har tidigare läst Ensamma hjärtan och hemlösa hundar som jag tyckte mycket om. Den här boken är en mysig och trevlig läsning, men inte mer. Jag tycker att den första delen av boken var seg men den tog sig mer och mer. Som hundägare så gillar jag givetvis lite extra att hundarna har en betydande roll i berättelsen. Man förstår i ett tidigt skede hur det kommer att gå, men det tycker inte jag gör så mycket eftersom i den här sortens böcker värderar jag mysfaktorn högst.

Första meningen i boken: "Ben och Juliets jack russell hette Milton, för på vägen till hundstallet hade Ben hört ett dåligt skämt på radion, om en hund som hette Milton och som hade svalt en fjäderboll."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥

Originaltitel: Walking back to happiness
Översättare: Marianne Mattsson
Formgivare: Helena Hammarström
Förlag: Bonnier Pocket
Bandtyp: Pocket
Utgiven: 201210
Antal sidor: 429
ISBN10: 9174292862
ISBN13: 9789174292862

 Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Hyllan, Vargnatts bokhylla, En bok om dagen, Boklusen och Boktokig

Finns även i andra format:
På engelska:

3 kommentarer:

Nilmas Bokhylla sa...

Den ska jag itu med så fort jag har läst ut den första boken :) Köpte båda på bokrean nu i år!

Lena sa...

Läste första boken för ett tag sedan och gillade den väldigt mycket. Skall ta tag i andra om ett tag men har lite andra böcker som måste läsas först.

Anonym sa...

Det är härliga böcker det där!
Jag har precis avslutat den tredje och gjort ett inlägg om böckerna i min blogg.