söndag 17 februari 2013

Utvald av P.C. Cast & Kristin Cast

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"Faktum är att hundratrettioåriga vampyrer ser ut som tjugo och är jättesnygga."
"Lögner hjälper inte. De gör inte ens saker och ting lättare, inte i längden i alla fall. Det är lika bra att säga sanningen och sedan reda ut det i ett rakryggat gräl."
"Ibland tänker jag inte. Min kropp tar över och bara handlar. Det här var ett sådant tillfälle."
"Jag har tidigt fått lära mig att vampyrsamhället var mycket matriarkaliskt, vilket helt enkelt innebär att det är kvinnorna som styr. Det innebär inte att de manliga vampyrerna inte är respekterade. De är de. Det är bara det att deras gåvor är av mer fysisk karaktär medan kvinnornas färdigheter är mer intellektuella och intuitiva."
"Han fick ett hårt uttryck i ansiktet, och plötsligt såg han mer ut som en krigare än en poet, mer vampyr än människa. Han såg kraftfull, farlig och skrämmande ut. Kort sagt ,den snyggaste jag någonsin sett."
"Känslan av makt gick som en rysning genom mig, och mitt hår lyfte från mina axlar. Tatueringarna brände skönt över halsen och ryggen."
"Faktum är att jag kände honom innan jag såg honom. Som en klåda under huden som jag inte kunde komma åt att klia på."
"Han luktade hemma. En sexig, smaskig version av hemma, men inte desto mindre hemma."

Det här är tredje boken om Zoey Redbird och hennes utveckling till vampyr. Zoey börjar nu förstå att allt inte är vad det ser ut att vara i Nattens hus. Hennes mentor Neferet inser att Zoey har potential att bli en mäktig överprästinna och försöker få Zoeys vänner emot henne. Den enda som Zoye känner att hon faktiskt kan lita på och som till och med förstår henne är den som hon tyckt illa om sedan första dagen hon kom till Nattens hus, Afrodite. När Zoey, precis som Afrodite, börjar få syner inser Zoey att det är Afrodite som förstår henne bäst. De elever som tidigare dött visar sig nu inte vara döda, i alla fall inte i den bemärkelsen, utan de har nu blivit någon form av vampyrzombier och Neferet verkar ha någonting med det att göra.

Med risk för att upprepa mig, vilket jag ska försöka att inte göra, så är min åsikt detsamma som i de andra böckerna i serien som jag läst och skrivit om. Här kan du läsa om vad jag tyckte om första och andra boken i serien. Dock börjar nu berättelsen ta sig ordentligt form och jag är nyfiken på hur det ska gå. Zoyes killproblem är om det nu går ännu mer komplicerade och oerhört tråkiga. Det som jag dock finner väldigt intressant är det här med makt och att det är de kvinnliga vampyrerna som står för makten. De har även en gudinna som får mer och mer plats i böckerna, vilket jag också tycker är spännande. Tyvärr är språket inget vidare (men tycker nog att det blivit något bättre än i första boken) och alla dessa killproblem drar ner betyget ordentligt men den håller sig på en trea tack vare det matriarkaliska samhället med en gudinnekultur faller mig i smaken.

Första meningen i boken: "Ny elev."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥

Originaltitel: Chosen
Översättare: Catharina Andersson
Förlag: Månpocket
Serie: House of Night 3
Bandtyp: Pocket
Utgiven: 201009
ISBN10: 9170018030
ISBN13: 9789170018039

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Elins böcker, Andy Pandy Cool, Bokbuse, My Pile of Books och Bokbloggen

Finns även i andra format:
På engelska:

Finns som häftad och pocket

Inga kommentarer: