söndag 10 februari 2013

Dracula av Bram Stoker (seriealbum)

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"Plötsligt befann vi oss på gårdsplanen framför ett stort, förfallet slott med höga mörka fönsteröppningar. Jag måste ha somnat till, för jag hade inte märkt att vi närmat oss ett sådant märkvärdigt ställe."
"Jag vet inte vad jag ska tro. Jag är rädd, jag har underliga tankar som jag inte ens vågar erkänna för mig själv."
"Vilken slags människa är detta? Eller vilken slags varelse, som ger sken av att vara människa?"
"Det var alltså den här varelsen som med min hjälp skulle flytta till London, där han kanske skulle skapa en nu växande skara halvdemoner som frossade på de försvarslösas blod. Blotta tanken gjorde mig rasande, och jag kände en stark lust att befria världen från detta monster."
"Moln tornar upp sig som enorma stenblock, och från havet hörs ett dovt brus som verkar förebåda en kommande undergång."
"Huset hade stått oanvänt så länge att luften var stillastående och skämd. Det stank av förruttnelse och död, blandat med en skarp, frän blodlukt."

Jonathan Harker är på väg till Transylvanien och sin klient greve Dracula, som vill köpa ett hus i England. På vägen dit är han med om en del märkliga saker och väl framme vid Draculas slott så börjar det hända konstiga saker och Jonathan vet inte vad som är verkligt eller inte. Samtidigt i England börjar hans fästmö Minnas vännina Lucy bete sig konstigt och blir svagare och svagare. Professor van Helsing tillkallas för att hjälpa Lucy och snart förstår han vad det är som suger krafterna ur henne. Jakten kan börja...

Dracula är inte bara en skräckroman med vampyrer utan det är minst lika mycket vänskapsrelationer och kärlek med i boken. Originalet är skriven i form av dagboksanteckningar och brev och även i den grafiska romanen så är det så. På ett skickligt sätt får läsaren ta del av dagboksanteckningarna och breven men samtidigt skildras det som sker. Jag har tidigare läst originalet och tyckte att den var lite seg och väldigt lång men den här versionen gillar jag verkligen. Jag tycker att de fått med det väsentligaste från romanen och det känns inte som det saknas något, vilket det lätt kan upplevas som i grafiska romaner tycker jag. Illustrationerna är riktigt bra gjorda och passar ypperligt bra med berättelsen, se nedan.

Romantik och kärlek förekommer även i berättelsen.

Jag gillar de mörka och ibland lite dystra bilderna skarpt.

Berättelsen utspelar sig under den viktorianska eran
och det har även fångats upp mycket bra i bilderna. 

Första meningen i boken:"Lämnade München den 1 maj och anlände på kvällen till Klausenburg, där jag tillbringade natten på Hotel Royale."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Originaltitel: Dracula
Författare: Bram Stoker
Författare: Jason Cobley
Översättare: Helena Olsson
Illustratör: Staz Johnson
Serie: Klassiska seriealbum
Bandtyp: Danskt band
Utgiven: 201210
Antal sidor: 146
ISBN10: 9186579525
ISBN13: 9789186579524

Läs vad andra bloggare skrivit om boken:

På engelska:

Häftad

    1 kommentar:

    Emmas Bokhylla sa...

    Åh, den var riktigt bra! Jag har ju ine läst originalet, men den här versionen gillade jag verkligen. Tycker att idén med att kombinera grafiska romaner med "vanliga" ger en väldigt bra mix!