torsdag 4 oktober 2012

Vampyrens märke av P.C. Cast & Kristin Cast

 
Köp den på Adlibris
eller Bokus
"Då talade vampyren och hans högtidliga ord rann mellan oss, farliga och frestande som blod blandat med smält choklad."
"Han ser ut som alla andra snubbar i pappaåldern. Han har mörkt hår, skinntorra kycklingben och håller på att få mage. Hans ögon är som hans själ. De har en blaskig, kall, brunaktig färg."
"Blodet droppade ner i en skåra i den steniga marken och bildade en slinga av röda tårar som rann ner i klippans kärna."
"Och som ett fönster som träffas av en pistolkula, krossades den sköna känslan när minnet från den senaste dagen sköljde över mig."
"Här kom minsann ett praktexempel på stereotypen av en läcker vampyrkille i egen hög person. Han var närmare två meter lång och såg ut att höra hemma på vita duken."
"Otroligt nog ände jag min egen ande spritta, som om mitt bröst var fyllt av fladdrande fågelvingar, när poeten tände ljuset den enorma lågan mitt i rummet och sedan ställde det på golvet."
"Det var inte ett nytt rakvatten som jag attraherades av. Det var blod."
"Fan! Höll jag på att bli en vampyrslampa?"

Zoey är en helt vanlig tjej på 16 år som en dag blir märkt med en månskära i pannan. Detta betyder att hon måste infinna sig på Nattens hus, som är en skola för blivande vampyrer. Där måste man utbilda sig och genomgå sin förvandling till vampyr. Men alla blir inte vampyrer utan man kan när som helst dö för att kroppen inte klarar av förvandlingen. Zoey utvecklas dock mycket snabbt till vampyr och alla upptäcker att det är något speciellt med henne. Detta leder givetvis till både beundran och avundsjuka. Till detta kommer även lite kärleksbekymmer och allt annat som hör skolan och tonårslivet till.

Boken kan beskrivas som en blandning av Harry Potter och Twilight, men då bara väldigt ytligt. Med det menar jag att handlingen utspelar sig på en skola för blivande vampyrer, alltså skola + vampyrer = likheter. Men där upphör alla andra likheter. Språket är väldigt lågt och om det beror på översättningen eller om författarna har en tanke med att använda ett så enkelt språk, som är så gott som talspråk, kan man undra i så fall varför. Jag har läst barnböcker med mer avancerat språk. Jag är väl inte direkt målgruppen för att läsa boken och att det märks verkligen att den är skriven för att ungdomar av i dag ska känna igen sig, för det relateras mycket till tv-serier, böcker och kändisar så som "Pamela Andersons gigantiska tuttar", Sarah Jessica Parker och MTV:s Real World m.m.
Men trots det så gillade jag det här konceptet med en vampyrskola för blivande vampyrer. Jag vill veta mer om Zoeys utveckling som vampyr där hon pendlar mellan att i ena sekunden känna äckel av sig själv och i andra sekunden njuta av t.ex. blod. Det som tilltalar mig mest i boken, är nog att se hur Zoey utvecklas från människa till vampyr plus att det utspelar sig i skol/internatmiljö. Jag kommer troligtvis att läsa fortsättning av serien framöver någon gång. Serien är oerhört populär och i dagarna har det till och med kommit ut en sorts tarotlek med vampyrgudinnan Nyx där du kan fråga korten om rådgivning. Korten ska enligt författarna vara "full of positive, loving energy" och du kan köpa dem här.

Första meningen i boken: "Precis när jag trodde att min dag inte kunde bli värre fick jag syn på den döda killen som stod vid mitt skåp."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥-

Originaltitel: Marked
Författare: P. C. Cast
Författare: Kristin Cast
Översättare: Catharina Andersson
Förlag: Månpocket
Serie: House of Night 1
Bandtyp: Pocket
Utgiven: 201002
Antal sidor: 343
ISBN10: 9170017654
ISBN13: 9789170017650

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
My Pile of Books, Hjärtatsmyshörna, The Great Books, Bokhora , Lässnacks, Addikoko, Bokträdet och Barn & ungdomsboksbloggen

Finns även i andra format:
På engelska:
                                            
  
Pocket
 
    

Inga kommentarer: