söndag 28 oktober 2012

Iris Karlssons värsta sommar av Elin Lindell

Köp den på Adlibris
eller på Bokus
"Kanske skulle jag ligga kvar under täcket hela sommarlovet. Ingen skulle leta efter mig där."
"Jag kunde inte släppa blicken från farmor. De vita träskorna var utbytta mot ett par grova läderstövlar. Den veckade kjolen var ersatt med ett par tajta svarta läderbrallor. Och i stället för den noppiga koftan hade hon en svart läderjacka."
"Jag har ätit onyttigt massor av gånger, så jag gav mina pommes till farmor."
"Hon blev liksom gråare och skrynligare på bara några veckor. Det var som om alla tårar torkade ut farmor som ett gammalt russin."
"Farmor såg liten och ynklig ut i sin tuffa läderdress. Ihopkrupen till en boll som en skrämd igelkott."
"Jag vill inte vara en brottsling. Jag ville bara vara ett vanligt barnbarn. Som badar och skrattar och har sommarlov. Som inte behöver vara rädd för rånare och poliser."

Iris Karlsson ska vara hos farmor på sommarlovet eftersom pappa ska jobba. Iris tror att hon ska får det tråkigaste och värsta sommarlovet någonsin. Men när hon väl träffar farmor så känner hon inte igen henne. Hon har skaffat motorcyckel och skinnkläder. Farmor har bestämt sig för att livet är för kort för att gå miste om en massa saker som att köra motorcykel, äta onödigt, snatta m.m. Iris får följa med farmor upp till Dalarna med motorcykeln, i en sidovagn. De råkar ut för en massa tokiga saker och hela resan blir ett stort äventyr.

Det här var en helt underbar bok! Den är lättläst med härliga och roliga bilder. Den passar bra för barn i 6-9 års åldern att läsa själva. Det här är en bok som man ska läsa själv för att få hela upplevelsen med ord och bilder, alltså ingen högläsningsbok.

Första meningen i boken:"Det var första dagen på sommarlovet."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Författare: Elin Lindell
Illustratör: Elin Lindell
Förlag: Alfabeta
Bandtyp: Inbunden
Utgiven: 201104
Antal sidor: 105
ISBN10: 9150113143
ISBN13: 9789150113143

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Bokfink, Carolina läser... och Bokjuryn 2011 (mina elevers blogg som de hade som projekt förra våren.)

Inga kommentarer: