måndag 9 juli 2012

Eldprovet av Lene Kaaberbøl


Köp den på Adlibris
eller Bokus
 "De gula ögonen glödde mot mig, klorna borrade sig genom min regnjacka, genom tröjan inunder, ända in på bara skinnet."
"Mammor ska inte gråta. De ska vara vuxna och starka och sköta om sina barn."
"Mitt hår var stripigt och spretigt och ovanligt råttfärgat, jag var så blek att fräknarna såg ut som flugprickar, och även om jag inte var svullen i pannan längre hade jag fortfarande fyra djupa röda revor mellan ögonen som på något vis fick mig att se arg ut."
"Dimman rörde sig omkring oss i långsamma grå virvlar."
"Det var inte så att lågan i fotogenlampan fladdrade mer än förut eller att det gick ett iskallt vinddrag genom rummet. Ändå kändes det som om det plötsligt hade blivit mörkare och kallare i köket."
"Jag kunde inte höra det, men det var något... något fridfullt som spred sig."
"Allt som är vildfött använder vildvägarna - till att höra mer än man egentligen kan höra. Till att gömma sig bättre, eller jaga bättre."
"Hon satt på stalltaket, hopkurad som en fågel på en pinne. Vingarna låg nerfällda mot ryggen. Hennes gula ögon stirrade på mig."

Clara är en tolvårig flicka som lever ett helt vanligt liv. Men en dag blir hon överfallen av en katt och blir riktigt sjuk. När hon inte blir bättre så tar Claras mamma med henne till moster Isa som är en vildhäxa. En vildhäxa har speciell kontakt med naturen och vilda djur. Hon hjälper Clara att bli frisk. Det visar sig att även Clara har magiska krafter och hon får stanna hos sin moster för att lära sig mer.
Det här är första delen i serien "Vildhäxa" om Clara. Det är en riktigt spännande och bra bok. Jag gillar att handlingen utspelar sig i nutid och att man ibland får följa med ut på vildvägarna i magins fotspår. Eftersom det finns så många böcker om killar med magiska krafter så tycker jag extra mycket om att det är en tjej i den här boken som är den som står för magin. Lene Kaaberbøl har tidigare skrivit böckerna om Dina som är en skämmerska. Jag har läst och skrivit om första boken här.

Första meningen i boken: "Katten stod mitt i trappan och den ville inte flytta sig."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥

Originaltitel: Vildeheks
Översättare: Karin Nyman
Förlag: Rabén & Sjögren
Serie: Vildhäxa 1
Bandtyp: Kartonnage
Utgiven: 201108
Antal sidor: 176
ISBN10: 9129677106
ISBN13: 9789129677102

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Carolina läser..., Sannas bokblogg, Bokkvasten, Mowa och Bubblan i bibblan


Inga kommentarer: