lördag 5 maj 2012

En enda sanning av Olle Lönnaeus

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"En glödlampa surrade i taket. Mitt på golvet, bland möbler, verktyg och rostiga trädgårdsredskap, stod ett ekskåp med spegeldörr, sprucken och täckt av flugskit."
"För ett ögonblick blev allt svart."
"Tiden hade lösts upp och var lika hopplös att beräkna som väderstrecken."
"Det var som om levande och döda höll andan av rädsla för att väcka något till liv."
"Minnet hade rispat hjärtat, vasst som ett rakblad."
"Det är mörkt där ute, men man kan se att staden ryker av köld."
"Snön som dämpar alla hårda ljud och kittlar så skönt på tungan om man böjer huvudet bakåt och öppnar munnen."
"Det var som en dörr till ett okänt rum hade öppnats på glänt. Bara en smal springa. Där inne anade han skuggor."
"Hennes första ord på svenska hade kittlat som levande grodor i munnen."
"Han hade spunnit in sig som en fjärilslarv. Vilat i sin kokong. Innesluten. Trygg. Tom."
"Trots hundarnas ihärdiga skall omgavs stället av en kuslig stillhet."
"Ormvråkarna kretsade över grantopparna som gamar på jakt efter kadaver. Då och då gav de ifrån sig gälla skrik."

Berättelsen börjar med att Joel får ett samtal från sin far som han inte har haft kontakt med på flera år, fast de bor nära varandra. Han låter rädd och Joel bestämmer sig för att gå hem till honom och där finner han honom död, hängd. Det finns en text på arabiska målad på väggen som betyder Guds vrede. Har han blivit mördad? Varför? Kriminalinspektör Fatima arbetar med fallet och man får även följa henne privat. Samtidigt som Fatime arbetar med mordet på Mårten, Joels far, så gör Joel egna efterforskningar om honom. Vem var han egentligen?
Det här var en spännande och bra berättelse utan att det är alltför grova och brutala mord och hemskheter i den. Kapitlet om kvinnan som får en brandbomb inkastad i brevlådan till sin lägenhet berör mig oerhört starkt. Författaren har verkligen lyckats med att få fram vad jag tror att en hel del kvinnor kan känna när de kommer hit till Sverige efter att ha flytt från sitt hemland.
Jag brukar som de flesta andra, tror jag, försöka lista ut vem mördaren är medans jag läser och vill gärna bli överraskad i slutet. Men tyvärr blir jag inte det och det drar tyvärr ner betyget på den.
Layouten på omslaget gillar jag verkligen förutom den där människan mitt i alltihop, det blir lite för mycket tycker jag. Jag tror omslaget hade varit mycket snyggare utan den.

Första meningen i boken: "Strax efter midnatt knuffade Joel Lindgren upp dörren och klev ut på farstutrappan för att lyssna på stormen."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥

Formgivare: Maria Sundberg
Förlag: Damm förlag
Bandtyp: Inbunden
Utgiven: 201204
Antal sidor: 367
ISBN 10: 9173518425
ISBN 13: 9789173518420


1 kommentar:

Nilmas Bokhylla sa...

Åh, jag är på G med den men har fått pausa på grund av andra böcker eller så finner jag bara de andra böckerna mer intressanta ;) Jag vet inte, vi får se vad jag tycker sen :)