måndag 7 maj 2012

11 + 11 = 22

Jag har blivit utmanad att svara på 11 frågor av Nilmas bokhylla och 11 frågor av BokMamma.
Regler för den här utmaningen är:
  • Har du blivit utmanad så ska du svara på de 11 frågor din utmanare gett dig och posta på din blogg!
  • Välj sedan 11 nya att utmana och länka i ditt inlägg.
  • Hitta på 11 nya frågor till dem!
Jag brukar i vanliga fall vara en bromskloss när det gäller sånt som man måste skicka vidare och jag kommer inte vara sämre nu. :-)
Jag kommer givetvis att svara på frågorna men kommer inte skicka vidare utmaningen eftersom de flesta bloggar jag kikat på har redan fått frågor. Sorry!

Frågor av Nilmas bokhylla

1. Vilken är din absoluta favoritbok och varför?
"Min morbror trollkarlen" av C.S. Lewis är en bok som jag läst massor av gånger och älskar den även som vuxen. Av någon konstig anldening äger jag dock inget exemplar av den, men får se till att ändra på det. Min lärare läste den högt för klassen när jag gick i 4:an och jag var fast.

2. Vilken genre undviker du?
Som vuxen har jag undvikit fantasy. Mest tror jag för att de är så mörka om man jämför med barn- och ungdomsfantasy, vilka jag inte heller läser för den delen. Men jag ska försöka läsa lite mer fantasy för barn och ungdomar framöver.
 
3. Om du fick vara en känd författare för en vecka, vem hade du varit då?
Hmm... Det här var svårt men det får nog bli Astrid Lindgren. Tänk att ha en så fantastisk förmåga att skriva som hon hade.
 
4. Hungerspelen eller Twilight?
Jag har tyvärr inte läst Hungerspelen  så jag får säga Twilight. Men får tillägga att Twilight är ingen storfavorit och jag har endast lyssnat på första boken som ljudbok.
 
5. Excess, pocket, danskt band, inbunden.. vilket format föredrar du?
Jag har inte läst någon i exess, än... Inbundna är fantastisk vackra i bokhyllan men pocket enkla att läsa när man ligger ner till exempel. Jag har svårt att säga vilket jag föredrar, men dansk band är för tillfället en liten favorit då det är ett mittemellan inbunden och pocket.
 
6. Vilken bokkaraktär hade du tagit med dig på en veckas semester i Spanien?
Jag har verkligen inte en aning...
 
7. Hur ser det ut där du helst sitter/ligger och läser? Varför är det din favoritplats?
Jag läser för det mesta på kvällen när jag gått och lagt mig. Men min favoritplats är att sitta på min uteplats på sommaren med benen i solen och huvudet i skuggan.
 
8. Vilken är boken om ditt liv?
Jag måste nog välja pass på den här frågan också. :-(
 
9. Läser du helst vanlig bok eller e-bok? Varför?
Vanlig bok, än så länge. Jag har inte testat att läsa e-bok mer än på datorn och det funkar inte för mig. Men det kanske är dax att skaffa en läsplatta snart?
 
10. Vilken är din favoritfärg på omslag?
Jag älskar färgglada omslag så det får bli rosa och turkos.
 
11. Vad hade du velat ha för tema på Bokmässan? (vet, den frågan fick jag men tycker den var riktigt bra så använder den igen) 
Fantasytema, kanske? :-)
 

Frågor av Bokmamma

1. Bästa boken du läst i år?
Högläsaren av Bernhard Schlink är en av de bästa böckerna jag läst i år. Det var en omläsning och jag tyckte den blev ännu bättre andra gången jag läste den.

2. Vilken ungdomsbok skulle du rekommendera till dem som inte läser så många ungdomsböcker?
Det beror ju helt på vad det är för en person, men Harry Potterböckerna passar ju de flesta, så det får nog bli dem.
 
3. Vilken bok har klart överträffat dina förväntningar?
 
4. Vilken är den bästa filmatiseringen av en bok?
Filmen The Reader baserad på boken Högläsaren av Bernhard Schlink är helt klart en av de bättre filmatiseringarna av böcker.
Som tv-serie så tycker jag Games of Thrones är riktigt bra gjord, dock läste jag boken efter att ha sett serien.
 
5. Vilken bokblogg läser du varje dag?
Jag läser många bloggar men några av mina favoriter är Lyrans Noblesser, Hyllan och Nilmas Bokhylla
 
6. Om du läser facklitteratur, vilken inriktning på den gillar du bäst? Tex föräldralitteratur, hobby etc.
Jag läser många böcker om personlig- och andlig utveckling. Dessutom studerar jag till lärare så det blir mycket kurslitteratur. Böcker om Antikens Egypten är också böcker jag läser, men det blir oftast att jag läser lite då och då i dem böckerna.
 
7. Läser du ofta något annat än böcker? Tex serier, tidningar.
Det blir mest tidinigar på nätet och olika bloggar.
 
8. Besöker du biblioteket ofta? Eller vill du äga dina böcker?
Jag besöker biblioteket minst en gång i veckan men då lånar jag mest till min klass eller för mina studier. En och annan ljudbok lånar jag också. Men i övrigt försöker jag läsa alla mina egna böcker och ja, jag vill gärna äga mina böcker. :-)
 
9. Vilken är din favoritbilderbok?
Jag har många favoriter, men en av dem är Krokodilen och Giraffen - vilket kärlekspar! av Daniela Kulot.
 
10. Vem/vilka illustratörer gillar du?
Lena Andersson är en av mina favoriter. Jag älskar hennes böcker om Storm Stina, Linnea och Maja.
 
11. Vilken bok ska du läsa härnäst och varför är det just den som står på tur? 
Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm eftersom vi ska ha läst den till nästa gång i bokcirkeln som jag är med i.

1 kommentar:

Nilmas Bokhylla sa...

Vad kul att läsa :D