torsdag 16 februari 2012

Tjuvarnas marknad av Jan Guillou

Köp den på Adlibris
eller Bokus
Handlingen utspelar sig i Stockholm där polisen tillsätter en specialgrupp för att utreda en del inbrott som verkar hänga ihop. Polisen misstänker en liga som de döper till "Vinkällarligan" p.g.a. att de bland annat stjäl de dyraste vinerna men även konstföremål. Vi får följa polisintendent Eva Johnsén-Tanguy och hennes kollegor på jakten efter tjuvarna. Vi får även följa Evas privatliv efter sin skilsmässa.

Till min egen förvåning är det här är min första bekantskap med Jan Guillou i bokform och i detta fall ljudbok. Jag har tidigare sett en del filmatiseringar av hans böcker och givitvis inte kunnat undgå honom i media. Guillou är en skicklig berättare men jag tycker mig känna hans närvaro i det mesta, t.ex. den detaljerade beskrivningen om jakt och en hel del politiska åsikter och det stör mig lite men i övrigt en bra berättelse. Att lyssna på Tomas Bolme är en fröjd, en helt otroligt bra uppläsare. 

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥

Uppläsare: Tomas Bolme
Förlag: Piratförlaget
Bandtyp: Nedladdningsbar MP3
Utgiven: 200412
ISBN10: 9164230082
ISBN13: 9789164230089

Inga kommentarer: