söndag 26 februari 2012

Projekt lycka av Gretchen Rubin

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"Lyckliga människor är bättre vänner, kollegor och samhällsmedborgare. Jag ville bli en av dessa människor."
"Forskning har visat att känslor av lycka ger energi, och samtidigt gör en högre energinivå att man i större utsträckning orkar engagera sig i olika aktiviteter, som till exempel att träna och umgås med sina vänner, vilket i sin tur gör att man blir lyckligare."
"Elände är en bra affär och många läkemedelsföretag jobbar hårt för att hitta ett botmedel."
"En studie visar att människor som får fem kramar om dagen i en månads tid och som själva siktar på att krama så många människor som möjligt blir lyckligare."
"Men om man vill veta hur människor vill bli behandlade är det bättre att titta på vad de gör istället för vad de säger."
"En av de härligaste känslorna med att vara kär är vetskapen om att världens mest fantastiska människa valt just dig."
"Det är inte att nå målen som är det viktiga, utan strävan efter målen - alltså utvecklingen- som skänker lycka."
"Lycka är en viktig faktor för vårt arbete och vårt arbete är en viktig faktor för lycka."
"Dagarna är långa, men åren korta."
"Deprimerande människor har lika många trevliga upplevelser som alla andra - de minns dem bara inte lika bra."
"Känslan av att det sker en utveckling är så viktig för vår lycka att det ofta är bättre att befinna sig på vägen mot toppen än att befinna sig på toppen."
"Pengar. De är en bra tjänare, men en dålig herre."

Författaren bestämmer sig för att starta ett lyckoprojekt som ska pågå under ett års tid. Varje månad består av ett tema som hon ska utforska mer. Exempel på tema är: Höj din energinivå, Sikta högre, Odla en passion, Var uppmärksam och Var nöjd i hjärtat. Hon skriver ärligt om hur hon kämpar för att verkligen hålla i det hon bestämt sig för att göra och ibland misslyckas hon med en del. Det tycker jag är bland det bästa med boken, hennes ärlighet. Det är inte bara en dans på rosor utan även författaren blir arg och upprörd. Men på det stora hela så anser hon sig bli en lyckligare människa efter projektet. Utöver sina egna erfarenheter så varas fakta från de senaste forskningsrönen med sina bloggläsares åsikter och upplevelser. Hon ger många bra och konkreta tips på hur man själv kan göra för att bli lyckligare. Jag kommer definitivt testa några av hennes tips. :-)

Första meningen i boken: "Jag hade på något sätt alltid trott att jag skulle växa ifrån mina begränsningar."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥

Översättare: Charlotte de Léon
Översättare: Sofie Wahlberg
Förlag: Ica Bokförlag
Bandtyp: Inbunden
Utgiven: 201111
Antal sidor: 281
ISBN10: 9153436040
ISBN13: 9789153436041

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Cake of joy och Fotbollfruen

1 kommentar:

Boklusen sa...

Jag håller på och läser några sidor då och då i boken, så det kommer att ta en evighetet innan jag är klar. Men jag gillar att hon blandar forskning och egna tankar i boken. Mycket är tänkvärt!