söndag 19 februari 2012

Macbeth av William Shakespeare

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"Kronan på mitt huvud är alltså utan värde och spiran i min hand ofruktsam. De kommer att tas över av en annan familj eftersom jag inte har någon son som kan efterträda mig."
"Inget är vunnet och allt förlorat om vi får vår vilja fram utan att det gör oss lyckliga. Det vore bättre att gå samma väg som de vi röjde ur vägen än att för resten av våra liv plågas av de dåd vi utförde."
"Den vuxne ormen är död. Men ynglet som flydde kommer att växa upp snart nog och bli lika giftig - än så länge har han dock inga tänder."
" De har bundit mig som en björn till pålen. Jag kan inte fly utan måste slåss ända till slutet..."

Den här boken ingår i serien Klassiska seriealbum och är en av de tre utgivna. De andra två är Frankenstein och Jane Eyre. Jag gillar verkligen det här konceptet med att ge ut klassiker som serier. Jag har läst några av Shakespeares pjäser tidigare men inte Macbeth så jag har inget att jämföra med. Som många av Shakespeares andra verk så handlar den här om hybris, spådom, ödet och döden. Givetvis finns det massor av monologer också men de är invävda som tankar istället vilket kanske gör det lite "enklare" att läsa och förstå.
I början finns ett utförligt persongalleri med bilder och namn som man lätt kan gå tillbaka till om man behöver. Därefter följer en prolog innan själva berättelsen börjar. Efter berättelsen följer det några sidor fakta om Shakespeare och verklighetens Macbeth. Den här skulle man helt klart kunna använda i skolan för att få ungdomar att läsa Shakespeare. Innehållet är ju detsamma, det är bara formen som ändrats. Ibland känns det dock som vissa delar är lite förenklade vilket gör att det känns som man missat något. Men som sagt så har jag inte läst orginalet så det är inte så lätt att jämföra. Men det här är helt klart ett bra och lyckat sätt för att hålla klassiker i liv enligt min mening.

Första meningen i boken: "Skottland år 1040."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥

Översättare: Maria Fröberg
Redaktör: Clive Bryant
Illustratör: Jon Haward
Illustratör: Nigel Dobbyn
Förlag: Argasso bokförlag
Bandtyp: Danskt band
Utgiven: 201104
Antal sidor: 140
ISBN10: 9186579177
ISBN13: 9789186579173

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Schitzo-cookiés bokblogg, Dantes bibliotek, Hellre barfota än boklös och Bookis

Inga kommentarer: