söndag 5 juni 2011

Vem gråter vid din grav? av Robin Sharma

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"Medmänsklighet är helt enkelt hyran vi måste betala för den yta vi tar i besittning på vår jord."
"Kom ihåg att lyckliga människor ofta har upplevt lika mycket motgångar som de olyckliga. Det som skiljer dem åt är att de lyckliga människorna är förståndiga nog att handskas med sina minnen på ett sätt som gör deras liv rikare."
"Om du motionerar regelbundet får du inte bara bättre hälsa, utan du blir dessutom mer klartänkt och kreativ och bättre på att hantera den obarmhärtiga stress som verkar överskugga våra liv."
"Den verkliga hemligheten bakom ett rikt liv är att sluta ägna sig åt att sträva efter trygghet och i stället börja söka möjligheter."
"Vi tar alla olika vägar till våra slutliga mål. För vissa av oss är vägen krokigare än för andra. Men ingen kommer till vägens slut utan att stöta på någon form av motgångar. Så varför inte bara acceptera dem som livets gång istället för att kämpa emot?"
"Och om du kan läsa men inge för det, är du i samma situation som en människa som aldrig har fått lära sig att läsa, fast hon verkligen skulle vilja kunna det."
"Det finns en anledning till att vi har två öron och en mun: att vi ska lyssna dubbelt så mycket som vi talar."
"Det som skiljer de människor som skapar storartade liv från medelmåttorna är hur de använder dessa timmar."
"Ord är som pilar: när de väl har skickats iväg är det omöjligt att ta tillbaka dem. Så välj dina ord med omsorg."
"Använd medierna som ett informationsverktyg som hjälper dig och gör dig klokare - inte som ett tidsfördriv i brist på bättre."
"Börja respektera olikheterna hos människor omkring dig i stället för att leta efter saker att kritisera hon dem."
"Det finns alldeles för många människor som lever små liv. Alldeles för många dör när de är tjugo och begravs när de är åttio."
"Alldeles för många människor försöker leva sina liv baklänges: de ägnar all sin tid åt att försöka få allt det där som ska göra dem lyckliga istället för att var kloka nog att inse att lycka inte är en plats man kommer fram till utan ett sinnestillstånd man skapar själv."

Ännu en favoritbok! Det här är dock ingen bok som man bör läsa i ett svep (som jag gjorde :-) utan en bok där man läser till exempel ett kapitel om dagen. Boken består av 101 kapitel med små tips och råd om hur man kan förbättra sitt liv. Har man läst de tidigare böckerna om "Munken" så får man ut mer av den här boken tror jag eftersom författaren förklarar lite mer ingående saker som han tagit upp i de andra böckerna. Jag kommer nu att läsa ett kapitel om dagen framöver. Jag verkligen älskar Robin Sharmas sätt att se på livet och hans enkelhet. Han berättar bland annat om att han älskar citat och sparar på dem. Även jag älskar att läsa citat från böcker som jag läst, vilket ni kanske förstår, med tanke på hur min blogg är uppbyggd. Om ni inte läst Munken-böckerna och vill få ut mer av livet så: LÄS DEM!

Första meningen i boken: "När jag var barn sade min pappa något som jag ädrig kommer att glömma: Min son, när du föddes grät du, medan dina medmänniskor gladde sig. Lev ditt liv på ett sådant sätt att dina medmänniskor gråter medan du själv glädjer dig när du dör."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Originaltitel: Who will cry when you die?
Översättare: Helena Hansson
Förlag: Natur & Kultur
Bandtyp: Inbunden
Utgiven: 200906
Antal sidor: 221
ISBN10: 9127117812
ISBN13: 9789127117815

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Lev ditt liv, Mormor Mu, Livskrafter, Mia kopia, Mitt liv i bloggform, AuroraUlrika Gabriel,

Inga kommentarer: