söndag 12 juni 2011

Sonjas godhet: medkänsla i en självupptagen tid av Owe Wikström

Köp den på Adlibris
eller Bokus.
"Det är som att blåsa ut ett ljus, släcka en lampa, trycka på off-knappen. Allt blir svart, som i en säck av brungrått intet."
"Det ständiga talet om behovet av att vara sedd eller bekräftad - det gäller allt från dagisbarn till yrkesverksamma eller pensionärer - kan tolkas som en bakvänd indikation på att individualismen har skapat en stor ensamhet."
"Skulle en ny tidning skapas som speglar samtiden borde den nu inte heta Vi utan Jag."
"Det som upprör mig är att min närvaro varken gör till eller från."
"Likt näringsrika läkemedel finns repliker och scener lagrade. Nu stiger de fram och lindrar."
"En del människor är som cirkushästar. De gillar att stå i mitten, att dansa i manegen, att bli uppmärksammade och få applåder. Andra är snarare som ardennerhästar. De lunkar tyst och gör sitt arbete i det fördolda."
"Samma handling som uppfattas som bra för en person kan vara ond eller neutral för en annan."
"Ytan till det man inte vet blir hela tiden större varför ödmjukheten borde öka."
"Andlighet är tillåtande, trevlig, hälsobringande, avslappnande och mystisk medan religion är byråkratisk, dogmatisk, livsfientlig, tråkig och moraliserande."
"När ögonen riktas mot boksidorna händer någonting. Hon sätter en parantes om den vardagliga sfären och sluter ett hemlighetsfullt förbund med bokens författare."
"Psykoanalytiskt sett bygger läsupplevelsen till en del på empatisk inlevelse - projektiv identifikation - men även på läsarens tidigare läsning. Olika böcker talar med varandra."
"Men så upptäckte jag att jag liksom kan leva en extra gång - vara man eller kvinna, fattig eller kung, älska eller hata, skiljas eller mötas, bara genom att öppna en bok."
"Samtal kring litteratur skulle bli mer komplexa och mindre förutsägbara om fler ignorerade läsandets tio-i-topp-listor. De skulle bli kreativt förvirrande - och mer fruktbara."
"Bara den som simmar mot strömmen kommer till källorna."
"Medkänslan kommer av ett överfullt hjärta, av tacksamhet."
"Om en människa vill finna sitt livs mening, då skall hon börja i den yttre världen; besöka den sjuka släkting hon aldrig hälsat på, ringa till den ensamma som ingen vill låtsas om, söka upp just dem som oftas kallas tråkiga och ointressanta. Hos dem finns början till det andliga livet."
"Lika viktigt som att skriva eller berätta är det därför att hoppa över, ignorera, låta saker och ting få vara ifred, att vara tyst. Allt bör inte benämnas."
"Fortare än vi anar det kan vi behöva starka mediciner; ha tillgång till ett bokligt apotek."

Författaren skriver personligt om sig själv under ett år av sitt liv. Hans hjärta slutar slå och under sin väg tillbaka så reflekterar han om livet m.m. Han tar upp andlighet och tittar närmare på hur det ser ut i vårt samhälle. Boken handlar även om läsning. Men framför allt så handlar den om medkänsla. Var finns den och hur kan man få medkänsla? Genom skönlitteratur? Jag älskar när jag hittar sådana här små pärlor till böcker i min bokhylla. Sonja som är en del av titeln är en kvinna från Brott och straff av Fjodor Dostojevski och författaren resonerar kring hennes medkänsla och tar upp mycket från den boken. Tyvärr har jag inte läst Brott och straff (än) och troligtvis hade jag uppskattat den här boken ännu mer i så fall eller i alla fall fått ut mer utav den. Nu blev jag lite frågande emellanåt om avsnitten kring boken eftersom jag själv inte kan relatera till den. Owe Wikström är bland annat professor i religionspsykologi och har tagit emot ett flertal priser m.m. Läs mer om honom här.

Första meningen i boken: "Ambulansen kommer snabbt."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥

Förlag: Natur & Kultur
Bandtyp: Pocket
Utgiven: 200809
Antal sidor: 253
ISBN10: 912711709X
ISBN13: 9789127117099

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Marias stickning och läsning, A circus on the moon, Bokmania, Ett rum med utsikt

Inga kommentarer: