lördag 21 maj 2011

Mayakalendern - mänsklighetens väg mot ett upplyst medvetande av Carl Johan Calleman

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"Med Mayakalendern som stomme har en ny teori om den biologiska utecklingen kunnat formuleras som i alla avseenden är överlägsen den darwinistiska tesen att livet är en slump och saknar högre syfte."
"Mayakalenderna har alltså ett mycket fundamentalt budskap, nämligen att vi lever i en gudomlig tidsplan och att det är nu som denna ska förverkligas. Det är svårt att se att det inte skulle vara en livsavgörande kunskap för alla människor."
"Vad som är viktigt för dagens värld är inte de astronomiska aspekterna av Mayakalendern, utan de andliga."
"Om människor över hela världen idag intuitivt känner sig dragna till Mayakalendern så är det därför att den har någonting att säga om i vilken riktning livet på jorden utvecklas, en kunskap som det i dag finns ett stort behov av."
"Och på samma sätt som det finns ljud av en så hög frekvens att inte alla kan höra dem, så finns det också tidscykler med så hög frekvens att de för de flesta moderna människor är svåra att känna av."
"Det är alltså inte särskilt förvånande att världsträdet, liksom talen sju och tretton, har haft en central plats i nästan alla folks mytologier."
"Den mest grundläggande sanningen om Mayakalendern är att den beskriver perioderna för de pulser och vibrationer som utgår från världsträdet. Dessa bestämmer sedan det mänskliga medvetandets evolution."
"Den civilisation som grundats på materialistiska värden kommer dock att falla samman och det kommer inte att gå att uppnå någon trygghet genom att försöka hålla fast vid det gamla sättet att leva."
"De flesta klimatförändringarna orsakas nog trots allt av koldioxidutsläpp snarare än av någon lömsk gudomlig plan för att genom geofysiska förändringar förstöra livet för människorna."
"En människa med en enhetlig utblick på livet - vi är alla en - kommer att inse att om det inte är fred på jorden då har varje enstaka individ något med detta att göra."
"Vägen till fred är egentligen att skapa fred inom oss själva, mellan våra bägge hjärnhalvor, och sedan föra ut denna fred i dun yttre verkligheten."

Jag valde att läsa den här boken eftersom jag kände mig okunnig om vad Mayakalendern egentligen är för något. Jag vet dock inte om jag är så mycket klokare nu men något har jag lärt mig i alla fall och det är att Mayakalendern är väldigt komplicerad och boken känns inte helt lättsmält när man är så novis som jag i detta ämne. Jag hade nog hoppats och trott att boken skulle vara lite "enklare". Författaren förklarar grundligt om himlar och undervärldar m.m. men det är ändå oerhört invecklat. Har lite svårt att betygsätta den här boken då jag ibland känner "aha" och tycker att det är intressant medans ibland känns den riktigt svårläst och svårbegripligt.

Första meningen i boken: "När man först hör talas om de myter och föreställningar som var dominerande i det ursprungliga Amerika verkar dessa märkliga och svårbegripliga."

Mitt betyg: ♥ ♥

Originaltitel: The Maya Calender and the Transformation of Consciosness
Förlag: Ica Bokförlag
Bandtyp: Inbunden
Utgiven: 201010
Antal sidor: 310
ISBN10: 9153435060
ISBN13: 9789153435068

1 kommentar:

Emmas Bokhylla sa...

Jag visste inte alls mycket om Mayakalendern, men ar det inte den som har beraknat att jorden skall ga under 2012? Eller ar det bara ett pahitt av filmmakarna?