söndag 15 maj 2011

Fru Bengtssons andliga uppvaknande av Caroline L Jensen

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"Efter en kort stunds måttfullt sörjande brukade hon då hälla upp ett kaliforniskt grönvitt vin och antingen fortsätta med sina sysslor eller läsa en bok. Hon läste mycket, Herr Bengtssons fru."
"När Fru Bengtssons tänkte "Herregud" var det inget tilltal utan bara en floskel, ett kraftuttryck som hade förlorat sin egentliga innebörd. Som det väl gjort för många."
"Minutiösts odlade flickan just den där anspråkslösa men välvårdade stilen eftersom hon trodde att det skulle hjälpa hennes kristenhet på vägen."
"Där den kristna guden kändes faderlig kändes Siddharta Gautama på sin höjd som en klok storebror."
"Som så ofta så hade de pratat med varandra, men ingen av dem hade pratat om samma sak."
"Hon satt alldeles stilla och försökte stänga av huvudet. Försökte leta i magen och i bröstet, där hon föreställde sig att känslan av äkta tro skulle bo."
"Satans änglahjärta var visserligen skadat och skrumpet, men icke desto mindre ett änglahjärta i sitt ursprung, så han kände dallringarna rakt igenom sig den här gången också. Hans ansikte förvreds av äckel."
"Jorden mottog för första gången Iron Maidens Number of the Beast i form av en kanariefågeldrill."
"Att man kan vinna alla slag och ändå förlora kriget var ingenting som Satan övervägde."
"Men undermedvetet vet människan naturligtvis att det är något som särskiljer den här frukten från alla andra, något grundläggande och ominöst som den ska förbindas med, och därav alla skämt där bananen liknas vi det manliga könet."
"Kattan var monokromt svartvit-randig, i förlängningen även det ett slags grått."
"Det fanns dagar. Och så fanns det Dagar."
"Plommonträdet pustade ut och sände en tacksamhetens tanke till Fru Bentsson."
"Det var lika bra så här. Tjuren vid hornen och brevbäraren vid skötet. Skjut inte upp till imorgon, och så vidare amen."

Det här är som en frisk fläkt bland alla andra böcker i bokvärlden. Caroline skriver rappt och djärvt om Fru Bengtsson och hennes samtal med bl.a. Satan (fast Fru Bengtsson vet inte att det är Satan) för att få svar på sina andliga funderingar. Det här är verkligen humor på hög nivå. Kan fortfarande inte låta bli att le lite åt Satan i form av en gul kanariefågel som drillar "Number of the Beast". Jag tycker att det är hysteriskt roligt. Att Caroline har gett sig på ett känsligt ämne i och med att hon ifrågasätter kristendomen m.m. och blandar de frågor som en del kanske ställer sig med en stor skopa humor gör boken bara ännu mer intressant och nytänkande. Boken ser ut som en bibel eller åtminstone en psalmbok och bara det är ironiskt i sig.

Första meningen i boken: "Herre! Herre!"

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥

Förlag: Ord Text Mening
Bandtyp: Inbunden
Utgiven: 201007
Antal sidor: 222
ISBN10: 919789530X
ISBN13: 9789197895309

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tyckte först det verkade vara en väldigt underlig bok som du lagt upp här, var bara namnet som tilltalade mig (hette Bengtsson innan jag gifte mig förra året *ler*. Men så läser jag din kommentar om hur humoristisk boken är och att du ger den en fyra och då vaknade jag till och funderar på om jag inte skall läsa den ändå. Det är svårt att hitta just humor i böcker tycker jag. Har du läst "hundraåringen...."? Det är en underbar bok i min läs-smak. Är denna isånafall lika härlig månntro? //Malin

Cicci sa...

"Fru Bengtsson..." är nog på samma nivå humormässigt som "Hundraåringen..." tycker jag. Den finns i pocket också. Läs den! :-) PS. Har postat din vinst.DS.

Cecilia sa...

Det här är en bok jag helt missat. Låter både underhållande och läsvärd, så den får jag se till att ta hem från jobbet.

Tack för boktipset! ;)