onsdag 18 maj 2011

Bokjuryn 2010 och utställning på biblioteket

Jag har under vårterminen gjort ca 20 timmar individuell praktik i en åk 2, där jag har arbetat med Bokjuryn 2010 som ett projekt. Jag har varit ca en och en halv timme i veckan i klassen med start den 26 januari. Idag har vi avslutat projektet genom att ha en utställning på biblioteket. Idag har även de vinnande böckerna i Bokjuryn 2010 utsetts. Ni kan se vilka de är här.


Eleverna har arbetat i grupper och skrivit om hur vi har arbetat med Bokjuryn 2010.

Så här har projektet sett:
  • Vid första tillfället så började jag med att introducera tidningen Barnbokskatalogen (finns även här på nätet). Alla elever fick varsitt ex och vi gick tillsammans igenom hela tidningen och vi tittade på hur tidningen var uppdelad i t.ex. Läsa mer och Faktaböcker. Därefter så fick de göra en tävling från tidningen där de skulle leta upp titlar på olika böcker.
  • Vid andra tillfället så satte vi upp planscher på förslag på böcker, för att inspirera till läsning. Jag hade med mig några böcker som jag presenterade. Eleverna fick välja böcker att läsa.
  • Vid tredje tillfället introducerade jag "Läsdagboken", en skrivbok där eleverna skulle skriva ner tre meningar och rita en bild i när de läst klart en bok. De tre meningarna skulle vara vad de tänkt på när de läst boken. Jag gick även igenom vad en titel, författare m.m. är och hur man skulle göra "bokryggar". Därefter så fick alla elever varsitt bokmärke och klistermärke (beställt från Bokjuryn ).
  • Varje vecka så presenterade jag nya böcker och läste ett kapitel (en deckargåta) ur Alvas mysterier: den falske riddaren av Per Bengtsson. Vi försökte tillsammans att klura ut svaret på deckargåtorna och lyckades emellanåt, detta var mycket omtyckt av eleverna. Eleverna skrev därefter i sina "Läsdagböcker", skrev bokryggar och läste. De satte även betyg på böckerna de läst i tidningen och valde ut vilka böcker de helst ville läsa, som jag därefter beställde på biblioteket.
Tillsammans har eleverna läst 112 böcker och 5 högläsningsböcker.
 Eleverna fick rösta på fem böcker som de tyckte var bäst. Den bok som fick flest röster i klassen var Djävulsdåd och Änglavrål av Helena von Zweigberjk. Det var en av högläsningsböckerna och alla fick nu måla sin egen tolkning av hur de skulle vilja att bokomslaget skulle se ut.

Djävulsdåd och Änglavrål av Helena von Zweigberjk tolkade av eleverna.
Det har varit en fantastiskt rolig tid att hålla i det här projektet under min individuella praktik och jag hoppas kunna introducera Bokjuryn 2011 till hösten när jag skall göra min individuella praktik igen.

4 kommentarer:

BokMamma sa...

Tack för tipsen. Har själv jobbat med bokjuryn för första gången och alltid trevligt att se hur andra jobbat.

Emmas Bokhylla sa...

Nu har jag antligen bloggat om bok 1 i Nostalgiutmaningen, http://emmasbokhylla.blogg.se/2011/may/nostalgiutmaningen-the-voya.html#comment

Och det var haaaarligt att lasa den igen!!

Skall snart borja med bok 2, Spelkortsmysteriet!

Caroline sa...

Vad fint det blev:)

Anonym sa...

Vad roligt det verkar. Synd att ingen hade denna fantasi och sprudlande engagemang när jag gick i skolan. Skulle ha tyckt det var superskoj ju. Kram Malin (ps. tack för boken som kom igår!)