torsdag 28 april 2011

Svenne av Per Nilsson

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"Jag minns dina ögon, de har följt mig, jag har inte kunnat värja mig mot minnet av din blick. Som svarta solar dina ögon, sorgsna svarta solar."
"Bara därför blev jag indragen i det här, bara för att jag kallas Svenne. Bara därför gömmer jag mig här i mörkret nu."
"Såna är vi fordonspojkar. Enkla killar. Och de duktiga tjejerna föraktar oss, så är det. Innerst inne gör de det."
"Rasist. Trams. En rasist är nån som tror att det i grunden innerst inne är skillnad mellan svartingar och vitingar och rödingar och gulingar och bruningar. Och att några i grunden innerst inne är värda mer än några andra."
"Jag stod tyst. Inte backa, inte vända bort blicken, aldrig fega, det var reglerna."
"Vad svårt det är att säga när nåt börjar. Alltså exakt när nåt börjar."
"Godag, yxskaft. Vilket babbel. Han sa ju ingenting, en massa luftiga ord fyllde mitt kök bara, ord tomma som födelsedagsballonger, och ingenting fick jag veta."
"Ibland märkte jag att han blev imponerad, så där som opraktiska människor kan bli imponerad av minsta lilla praktiska arbete de inte själva förstår sig på."
"Hon irriterade som en sten i skon, som en speta i fingret."
"Tänk att det finns såna människor som man alltid blir glad av att möta. Människor som orkar bry sig om andra."
"Han var så ful den där mannen, jag hade vänt bort blicken. Hans leende var så klibbigt. Det var väl därför."
"Det finns stunder man minns. Ögonblick. Den där morgonen på trappan hemmavid skulle lätt ingå i Greatest Ögonblicks Of My Life."
"Människor kan mötas, människor kan lägga ifrån sig sina masker och släppa sina roller. Så kändes det."
"När du fortsatte hade din röst tappat sin styrka, och dina ögon hade gått i moln."
"Tänk om det här gått alltför långt, vuxit sig alltför stort. En cancertumör som inte gick att operera."

Sjuttonåriga Svenne dras in ett politiskt spel delvis på grund av sitt namn. Ett nytt parti skapas med en stark ledare och Sverige blir ett oroligt land där rasistiska åsikter står högt. Boken är skriven så att Svenne berättar om vad som redan har hänt. Boken är mycket skickligt skriven så att man tror att det verkligen har hänt. Men det här är ren fiktion, men givetvis är det anspelningar på politiska partier som försökt ta sig in i riksdagen på kontroversiella sätt. Vad som gör boken så intressant är att det skulle verkligen kunna hända och att det krävs så lite för att få ett land i gungning. En mycket intressant bok.
Den blev belönad med Augustpriset som bästa ungdomsbok 2006.

Första meningen i boken: "Efteråt var det så många som kunde förklara."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥
 
Förlag: Månpocket
Bandtyp: Pocket
Utgiven: 200709
Antal sidor: 286
ISBN10: 9170015287
ISBN13: 9789170015281

Inga kommentarer: