lördag 16 april 2011

Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"Varken måne eller stjärnor lyser den natten."
"Enligt det falska passet är hon föräldrarlös dotter till ett irlänskt missionärspar som försvunnit i djungeln. Och hennes namn är Sally Jones."
"Små apor har kort minne."
"Men månader blir till år och minnena bleknar. Efter sex långa år har Sally Jones ingenting att drömma om längre. Och hon har slutat hoppas för länge sedan."
"Hon verkar inte alls vild och blodtörstig, bara väldigt ledsen."
"Mot världens starkaste man hjälper inga trollkonster."
"I dagar och nätter färdas de mot en ödslig, blå horisont."
"Han känner den bekanta lukten av ångande jord och multnande växter."
"Sällsynta djur kan ju vara mycket värdefulla."

Vi får följa gorillan Sally Jones genom livet. Hon får uppleva en mängd äventyr och reser runt om i världen. Hon träffar på människor som utnyttjar henne men hon får även uppleva kärleken. Jag brukar inte läsa grafiska romaner, då jag tror jag haft lite fördomar om dem och trott att de alla mer eller mindre är som Kalle Anka. Men jag måste medge att jag tycker väldigt mycket om de grafiska romaner jag läst hittills. Att läsa en berättelse är mer än bara ord och genom de fantastiska bilderna i boken så får man följa en spännande berättelse. Det här är ett härligt äventyr med en kvinnlig hjälte i form av en gorilla.

Första meningen i boken: "Berättelsen börjar en tropisk ovädersnatt för ett hundratal år sedan."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥

Illustratör: Jakob Wegelius
Förlag: Bonnier Carlsen
Bandtyp: Kartonnage
Utgiven: 200808
Antal sidor: 107
ISBN10: 9163859297
ISBN13: 9789163859298

1 kommentar:

Emma sa...

Detta är en av mina absolut bästa barnböcker! Har redan läst den två gånger för min 6 åring, därtill har farmor och hennes ar läst den varsin gång för henne. Hon gillar den givetvis men det är även så att när vi vuxna väl har börjat så har vi bara velat fortsätta läsa. Längtar tills nästa gång jag får läsa den igen!