fredag 8 april 2011

Häxan och lejonet av C.S. Lewis

Köp en på Adlibris
eller Bokus
"Det fanns inte en enda sak till i hela rummet utom en död spyfluga på fönsterbänken."
"Dotter av Eva från den fjärran landet Tommar Ummet, där evig sommar råder kring den vackra staden Kläds Kåp, vad sägs om att följa med mig hem och dricka te?"
"Det låg skarsnö på marken och stora kuddar av snö på trädgrenarna. ovanför välvde sig en blekblå himmel, den sortens himmel man ser en vacker vintermorgon."
"I stället lade den tassen för munnen precis som människor lägger pekfingret över läpparna för att ge tecken åt någon att vara tyst."
"Ibland kan det vara något hemskt som förvandlar hela drömmen till en mardröm, och ibland är det något så obeskrivligt ljuvligt att du kommer ihåg den vackra drömmen i hela ditt liv och önskar att du kunde drömma den igen."
"Men tro mig, om ni träffar en varelse, som kan bli mänsklig men inte är det än eller som en gång har varit mänsklig men inte är det längre eller som borde vara mänsklig men inte är det, så håll ögonen öppna och känn efter att ni har yxa med er."
"De såg ut som trollkarlshattar, och de glittrade i månskenet och kastade långa underliga skuggor över snön."
"Det var så hemskt att tänka på att de där små stenfigurerna skulle sitta där dag efter dag, år ut och år in, i tysnad och mörker, ända till det växte mossa på dem och deras ansikten vittrade bort."
"Och bortom allt detta, många mil bort, låg havet och bortom havet välvde sig himlen, full av moln som färgades guldröda av aftonsolen."
"Gården var inte längre spöklikt vit utan glödde av färger: centaurernas blanka kastanjebruna sidor, enhörningars indigoblå horn, fåglars färgsprakande fjäderskrud, hundars och satyrers och rävars rödbruna pälsar, dvärgars gula strumpor och tomtars röda luvor."
"Slottet Paravel på sin kulle reste sig över dem, och framför dem utbredde sig stranden med klippor och små pölar av saltvatten och tång och doften av hav och svall efter svall av blågröna vågor som slog in över stranden."

Den här boken vet jag inte riktigt hur många gånger jag läst. Första gången jag läste den var jag ca 11 år och det var efter att min fröken läst Min morbror trollkarlen högt i klassen, som för övrigt fortfarande min favoritbok i serien. Jag har även sett två olika filmatiseringar av boken plus en tecknad variant och jag har inte tröttnat på den, snarare tvärt om. För varje gång jag läser den så upptäcker jag nya saker och ser den ur nya synfallsvinklar. Som vuxen läsare så är det svårt att låta bli att se den bibliska intertexten i den. Den här gången blev den nya "upptäckten" Lucys eventuella koppling till Maria från Magdala och Susan som Maria, Jesus mamma.

Första meningen i boken: "Det var en gång fyra barn som hette Peter, Susan, Edmund och Lucy."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Originaltitel: The Lion, The Witch and The Wardrobe
Översättare: Birgitta Hammar
Illustratör: Pauline Baynes
Förlag: Bonnier Carlsen
Bandtyp: Inbunden
Utgiven: 200509
Antal sidor: 173
ISBN10: 9163846489
ISBN13: 9789163846489

1 kommentar:

Emmas Bokhylla sa...

Jag haller med, jag trottnar heller aldrig pa dem! Men, som sagt 'Min morbror trollkarlen' ar anda favoriten! ;-)