söndag 17 oktober 2010

Radhusdisco av Morgan Larsson

"Han menade att varje bra bok var som en vän att lära känna och när boken tog slut upplevde man en sorg att skiljas, precis som med vänner."
"Bara ordet party såg ut att ge dem rysningar, så töntigt lät det i deras öron. De hade fått samma förhållande till party som jag själv hade till barnkalas. "Fest" var det som gällde nu."
"Ibland var det skönt när ens föräldrar förbjöd en att göra något man egentligen inte kände för själv, så man kunde skylla på att man inte fick."
"...jag hajade till över hur märkligt det var att se vår högstadieskola i skymmningsljus. Den såg gammal, tyst och ensam ut bland de långa mörka skuggorna. Som om den levde ett annat liv på natten, ett dystert och sorgset liv."
"Vill man ha tråkigt ska man lyssna på folk som älskar att berätta, sa han, och menade att först när någon nästan motvilligt avslöjade något blev det riktigt intressant."
"Jag hade känt det många gånger, på många platser. En tyst gemenskap bildades kring några, medan en isolerades. En som inte följde reglerna, eller inte kunde dem."
"Som Prins Valiant på en blå Puch Dakota, med ett enda fokus: att föra min älskade hem"
"Skrapet från kjedjeskyddet lät som änglars klockspel och när jag lyfte ansiktet mot himlen smälte snöflingorna mot mina läppar som små spröda kyssar"

Första meningen i boken: "Det här uttrycket har ni nog hört, sa vår norrlänske lärarvikarie John och plockade upp en krita från hyllan längst ner på svarta tavlan."

Man får följa Morris genom lågstadiet, mellanstadiet och högstadiet i Trollhättan. Men för min del så var det inte bara Morris som jag följde utan parallellt med bok så upplevde jag än en gång min egen skolgång. Detta har varit en spännade resa, då jag "glömt" vissa saker som jag nu igen tog mig igenom, både på gott och ont. Eftersom jag är av samma årgång som Morgan Larsson så kunde jag lätt relatera till de olika händelerna som utspelar sig, som t.ex. ANC- galan hade jag glömt men nu mindes jag helt plötsligt en hel del. Detta är en bok som jag verkligen rekommenderar alla födda runt 1970 att läsa.

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥

Förlag: Piratförlaget
Bandtyp: Inbunden
Utgiven: 201008
Antal sidor: 437
ISBN10: 9164203328
ISBN13: 9789164203328

Inga kommentarer: