söndag 28 februari 2010

En ovanligt torr sommar av Peter Robinson

Det här är den första boken om överkommissarien Alan Banks utgiven på svenska. Det finns nio böcker som utkommit innan men är inte översatta till svenska (än). Jag gillar att läsa böcker i rätt ordning, fast man måste inte läsa dem i rätt följd. Jag vill gärna läsa dem så de är skrivna för då får man mer en helhet, upplever jag det som. Tror det är därför det dröjt så länge innan jag läst den här, ville egentligen läsa de andra innan. Men nu fick jag i alla fall lånat den som ljudbok.

Den lilla staden Hobb´s End har legat under vatten i över fyrtio år och efter den varma, torra sommaren upptäcks ett kvinnoskelett under ett av de gamla husen. Överkommisarien Alan Banks får hjälp av kriminalinspektör Annie Cabbot med fallet. De försöker identifiera skelettet och därefter försöker de att ta reda på vad som hänt henne. Men då det är så många år sedan är det svårt att hitta några levande kvar som kände kvinnan. En person sitter inne med mycket information men hon vill inte ge sig till känna. Handlingen hoppar mellan krigstiden i Hobb´s End och nutid.

Uppläsare är Anita Ekström som är en bra uppläsare med behaglig röst. Tyvärr är det inga direkta pauser i uppläsningen, vilket gör det svårt att förstå om det är nutid eller dåtid. Det hade varit enklare om det varit kapitelindelning. I en bok är det ju nya stycken eller en ny sida men när man lyssnar på en ljudbok vet man inte det.

2001 fick En ovanligt torr sommar Svenska Deckarakademins Martin Beck Award för bästa utländska kriminalroman.

Inga kommentarer: